Empatia (din greaca veche ἐν, în, în interior și πάθoς, suferință, ceea ce suferi) este capacitatea de a recunoaște și, într-o oarecare măsură, de împărtăși sentimentele care sunt experimentate de către o altă ființă, chiar dacă aceasta nu le exprimă explicit. Wikipedia()
Atentie, empatia cere ca tu sa stii cum se simte celalat in situatia lui, nu cum te-ai simti tu in situatia lui!
Evaluarea empatiei (de citat sursa)
O persoana responsabila de alti oameni (leader/manager) ar trebui sa prezinte cinci trasaturi de carater esentiale:
Empatie;
Constiinta de sine: prejudecati/slabiciuni;
Incredere: inspira incredere/incredere in ceilalti;
Gandire critica: capacitatea de a evalua, planifica, executa, rezolva probleme;
Disciplina/Autocontrol: evitarea abuzului de putere, retinerea de la reactii negative puternice.
Cum se poate evalua empatia unui interlocutor
1. Descrierea experientelor trecute
Constinent de perspectivele, nevoile si sentimentele celorlati;
Demonstreaza ca intelege ca ele sunt importante (cum?)
Poate vorbi de cazuri in care nu a avut empatie si ce a facut si gandit referitor la acele cazuri.
2. Empatia fata de tine in timpul conversatiei
Are capacitatea si interesul sa investigheze ce doresti din interactiune si sa raspunda corespunzator;
este inteligent si perceptiv fata de punctul tau de vedere;
poate urmari semnalele subtile de interes si schimba “vitezele” cand atentia ta se schimba;
isi da seama rapid de directia intrebarilor si te ajuta raspunzand corespunzator;